Klik di sini....

Monday, October 15, 2012

Ego

Hari ni nak kongsi tulisan dari blog Ustaz Hasrizal. Saya setuju 100% dengan apa yang beliau tulis di entry yang bertajuk: HAPUSKAN EGO DALAM MENDIDIK KELUARGA. Saya copy dan paste di sini....


Sejauh mana ibu bapa membuka hati dan minda mereka untuk menerima nasihat serta saranan pakar dalam membetulkan amalan, kepercayaan serta salah tindakan kita semasa menjadi suami isteri, juga ibu bapa?
Tidak masuk Syurga manusia hati ego.
Hapuskanlah kepercayaan “anak bini aku, keluarga aku, jangan nak mengajar, aku lebih tahu!” Utamakan Allah, utamakan ahli keluarga, jangan jadi mangsa ego dan nafsu diri.
Apabila anak-anak buat perangai yang kita tidak suka, seorang lelaki mungkin dengan mudah meremehkannya, menganggap itu semua kelakuan yang tidak penting. Lantakkan. Banyak benda besar lain yang lebih kritikal untuk difikirkan. Lebih hidup dan mati, lebih bread and butter!
Tetapi jika kelakuan itu menghilangkan kualiti hidup, mengundang tekanan, balik rumah tidak boleh berehat dan diri kita sendiri mengalami perubahan sikap kepada agresif, murung dan hilang fokus, mana mungkin ia boleh diabaikan. Seorang suami atau bapa perlu menerima hakikat, dari semasa ke semasa, kita mungkin akan diuji dengan sesuatu yang kita tidak punya ilmu dan kemahiran untuk menanganinya.
Sifirnya sama. Carilah ilmu. Belajarlah dengan yang lebih tahu.
 فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُون
“Maka bertanyalah kamu kepada AhluzZikri jika kamu tidak mengetahui” [Al-Anbiya' 21: 7]
Buang rasa geram, rasa menyampah. Periksa kembali di mana nilai cinta dan kasih sayang. Pandang 20 tahun ke hadapan, keluarga bagaimana yang kita inginkan?
Ini muhasabah diri saya selepas membawa anak berjumpa Pakar Psikiatri kanak-kanak…
HASRIZAL



Jom para ibu bapa, muhasabah diri kita pula.

Bila anak mula tidak menurut kata bila diberi arahan, tentu ada yang tidak kena dengan tindakan/perbuatan kita (ibubapa).

Apatah lagi jika kita mula mengasuh anak dengan kata berbaur ugutan. Lagi malang bagi kita (ibubapa) bila ugutan itu tidak lagi diendahkan oleh sang anak.

Belum terlambat untuk menghilangkan sikap ego sebagai ibu bapa. Ilmu di dada sangat penting - agar anak-anak dididik dengan budaya yang soleh dan solehah, Insya Allah!

Thursday, October 4, 2012

Jom naik cruise Hull - Amsterdam

Teringin nak naik cruise bila tengok promo ni...

https://docs.google.com/spreadsheet/embeddedform?formkey=dEhKeW9EYmJfOGo5N1pFanRQenRHV3c6MQ

Tarikh pun macam cantik, minggu sebelum kristmas.... anak-anak mungkin dah cuti sekolah :)

Bila kira kos untuk kami sekeluarga:

2 x dewasa = 45 x 2 = 90
3 x kanak-kanak = 35 x 3 = 105

Jumlah kos = 90 x 105 = GBP 195. Kalau convert ke RM, belum mencecah RM1000... boleh dipertimbangkan kot... kan baru dapat bonus utk bulan tu. Mesti anak-anak seronok kalau dapat naik criuse :)

Tuesday, September 25, 2012

Doctorate Support Group (DSG)

Saya suka singgah group DSG setiap kali log in dalam facebook. Banyak perbincangan akademik yang dibincangkan dalam DSG. Sekali sekala, ia juga memberi semangat untuk meneruskan perjuangan ini. Saya suka post oleh Thien Lien Mie ni...

Dear all, 
My special thanks to Prof Ramayah and Dr Rem Dambul, I have learnt a lot from both of you based on what you have been posted in this academic group. Also, thanks to DSGian for the best wishes. 

It is always a miracle when you believe that you can do it. Yes, I submitted my 10 copies for viva within two years. It seems unbelievable especially when I was a part timer in my first 11 month
s. Within this period, I slept almost 3 hours only per day and woke up at 3am to read articles for almost 3 hours daily. This is the only time that I have to pursue my PhD with the agreement to my family and children that they should be prioritized over my PhD.

However, this is definitely not good for mental health. Therefore, I decided to take non-paid leave to continue my studies. No choice, because I fail to get scholarship from KPM, not even call for interview too. Subsequently, i convert to be a full time student at my 12th months till to date. As such, I told myself that I must success! 2 years is my target. Programming my mind that there is no time to frustrated, cry or demotivated etc even though I encountered it. The only thing that in my mind is look for alternatives in order to solve the problem asap. Setting up the time frame for each stage of research process (proposal defence, data collection, previva, viva etc) and it must be achieved! Even waiting for viva, I still wake up earlier to read articles and write paper. Actually, I did enjoy this kind of life.

No doubt, to produce a sound and justifiable thesis is not an easy task. There are uncountable difficulties and obstacles that have to be overcome throughout the whole research process. Therefore, writing a thesis needs a great deal of knowledge, skill, persistence, time management, commitment, and ingenuity. Really think and behave like a PhD scholar. Moreover, having a committed and knowledgeable supervisor; critical peers who always challenge and question me about the content of the thesis from a variety of aspects; and knowledge networking from the same and different field are always be the advantages.

Completing the PhD thesis serves as a starting point for me to deepen my knowledge in doing research. Hope I can contribute my limited knowledge to this academic group from time to time.

Above is just my personal experience in pursuing the journey. Of course, different people have different way to achieve his or her target. Hopes this is only a personal experience sharing and serve no more than that. Thanks again and all the best! Enjoy your life with PhD studies because it is so precious to us.




Benar, masa buat PhD sangat unik utk dikenang. Saya juga mesti kuat semangat!