Klik di sini....

Tuesday, October 4, 2011

Filem Hantu Racun Minda?

Tajuk utama Berita Mingguan kelmarin. Bila baca tajuk berita, sangat tertarik untuk baca berita seterusnya. Ni keratan akhbar  tersebut.
Secara peibadi, saya setuju dengan apa yang dikatakan oleh Tun. Semenjak dua menjak ni, kemunculan filem seram semakin menjadi-jadi. Pengeluar filem lebih ghairah mengejar keuntungan tanpa menghiraukan kesan negatif daripada filem seram tersebut.

Tapi itu bukan isu utama yang diperkatakan oleh Tun. Semasa ucapan beliau, Tun menggalakkan para graduan supaya mempunyai minda sebagai seorang penyelidik terutama sekali penyelidikan secara saintifik. Sebagai seorang penyelidik, beliau menyarankan supaya kita sentiasa berfikir tentang cara untuk menghasilkan ciptaan atau kajian yang dapat dimanfaatkan dalam kehidupan kita seharian. Tun memberi contoh dari segi komunikasi. Bagaiman cara komunikasi 30 tahun dahulu telah berubah dan kini, kita boleh berinteraksi bila-bila masa dengan sesiapa di mana jua.

Apa yang saya cukup kagum dengan ucapan Tun adalah beliau langsung tidak mencampur aduk penggunaan bahasa BM-BI. Dengan kata mudah, beliau tidak menggunakan bahasa rojak. Beliau memberi ucapan sepenuhnya dalam Bahasa Melayu. Semasa ucapan, Tun terdiam seketika. Rupanya-rupanya beliau sedang mencari maksud "hanset". Ucapan diteruskan apabila beliau dah jumpa istilah tersebut iaitu telefon bimbit!

No comments: