Klik di sini....

Tuesday, December 6, 2011

setuju!!!

Hari ni nak kongsi satu artikel.
Sangat setuju dengan apa yang telah diulas. Matematik bukan setakat tahu, yang lebih penting adalah faham. Bila seseorang pelajar dah tahu sesuatu istilah, itu tidak lagi mencukupi. Dia mesti faham macam mana hendak mengaplikasikan apa yang dia telah tahu.

Pemikiran kritikal sangat perlu apabila menyelesaikan permasalahan matematik. Seorang pelajar yang tahu dan dapat menghafal semua formula matematik belum tentu dapat menyelesaikan permasalah matematik dengan baik. Idea di sebalik teori dan konsep yang telah dipelajari sangat penting. Tanpa pemahaman konsep yang baik, ia berupaya menggugat markah seseorang pelajar.

Saya teringat dengan suatu majlis penyampaian hadiah di sekolah anak saya. Wakil rakyat tersebut sangat memuji sistem PPSMI yang dianggap sangat berjaya. Alasan yang diberikan "Belajar matematik menjadi lebih senang dalam bahasa Inggeris!".

Contoh yang diberikan oleh wakil rakyat terbabit:
Dalam bahasa Melayu (BM), untuk menyebut SATU, ia adalah dua suku kata (SA - TU). Tapi dalam BI, hanya satu suku kata sahaja iaitu ONE. Kalau sebut SE-PU-LUH pula, tiga suku kata dalam BM. Tapi BI cuma satu suku kata sahaja, TEN. Maka, tuan-tuan fikirkan, berdasarkan contoh tadi, BM atau BI yang lagi bagus untuk belajar Matematik? Sebab itu anak-anak kita seronok belajar Matematik dalam BI.

Oh, saya sangat terpukul dengan contoh yang diberikan. Sungguh singkat pemikiran penceramah tersebut. Inilah akibatnya apabila pendidikan anak-anak juga dicampuri oleh orang politik yang singkat pemikiran.

Pada pandangan saya, mengajar dalam bahasa ibunda menjadikan perkara yang diajar lebih dekat di hati. Lagi senang nak terangkan konsep dan lagi mudah pelajar nak faham. Bila diajar dalam BI, pelajar lebih cenderung untuk menghafal berbanding memahami. Bila mereka menghafal tanpa memahami konsep, pelajar tidak dapat mengembangkan daya pemikiran kritikal dengan baik. Dapat soalan yang diubah sedikit dari kebiasaan latih tubi, terus tak dapat jawab dengan baik. Inilah produk yang kita dapat daripada PPSMI.

Bahasa boleh dikuasai dengan penggunaan. Language is usage. Lagi banyak kita menggunakan BI dalam rutin seharian, lagi cepat kita boleh menguasai Bahasa Inggeris. Percayalah!

No comments: