Klik di sini....

Friday, November 2, 2012

Normal pada permukaan

Hari ni saya belajar benda baru dari penyelia. Nampak remeh, tetapi ia sangat signifikan dalam kajian yang sedang dilakukan.

Sebelum ni, saya dah biasa dengar tentang normal terutama bila belajar mengenai vektor. Masa belajar memang tak dapat bayangkan macam mana bentuk normal. Yang tahu mcm mana nak cari nilai normal.

Bila saya tunjuk hasil ni kat penyelia, dia terus tanya, "Can you spot, what's wrong with the surface?". Dalam hati, Eh.. nampak macam ok jer. Saya kata, "It is because the faces non-uniform?". Dia kata tidak. Kemudian penyelia tanya, "Do you know what is normal?". Bila nampak muka saya macam kebingungan, terus dia jelaskan tentang konsep normal.

Kenapa 'faces' di bawah ada dua warna? Sebab normalnya berbeza. Satu mengarah ke luar (cerah) dan satu mengarah ke dalam (yang gelap). Turutan yang membentuk segitiga faces adalah penting untuk memastikan permukaan yang dihasilkan mempunyai normal yang sama. Sejujurnya, saya langsung tak tahu tentang perbezaan normal tersebut.

Selepas diubah, maka terhasillah permukaan berikut....

Baru nampak jelas, kat mana mata dan kedudukan mulut. Banyak lagi yang saya kena teroka dan belajar.

Sekarang tugas saya mengubah kedudukan titik bagi menghasilkan pergerakan Action Unit (AU). Baru siap untuk AU4 dan AU2. Ada lebih kurang 60 AU utk dimodelkan. Doakan kejayaan saya pembaca budiman :)

2 comments:

Nik said...

insyaAllah.moga di permudahkan

nurbijen said...

Tq nik :)