Klik di sini....

Thursday, August 4, 2011

video Prof Dr Muhaya

Prof Dr Muhaya adalah antara penceramah yang paling saya sukai dan kagumi. Setiap bait percakapannya mampu mengundang keinsafan dalam diri. Dengan kata lain, ia mampu memberi kesan di hati pendengarnya.

Jom temgok video ini: (Ramadhan 1 - Niat)

Petikan video: "Kalau kita niat sesuatu kerana Allah, hanya redha Allah dan bukan penghargaan manusia, semuanya akan berjalan dengan lancar dan kita akan redha ke atas semua keputusan yanh kita buat."

Saya juga tertarik dengan saranan di akhir video,"Semoga kita dapat belajar dari SEKOLAH RAMADHAN dan ikhlas pada Allah supaya meningkatkan amalan kita. Niat segalanya pada Allah dan bukan penghargaan manusia."

Video ini pula untuk hari yang kedua (Ramadhan 2: lima perkara):
Daripada video, lima perkara penting dalam kehidupan yang perlu diberi perhatian:

Perkara 1: Kesihatan fizikal;
Puasa menjadikan badan lebih sihat dengan fungsi hati yang akan mengeluarkan glikogen untuk memproses gula dalam badan yang tidak digunakan oleh badan selain pengambilan kalori yang rendah dan pemgambilan air yang banyak.

Perkara 2: Kesihatan minda;
Di bulan puasa, jauhi bahan bacaan negatif yang boleh merosakkan minda. Beliau mengandaikan hati kita ini sebagai taman. Jadi bajai "taman" ini dengan benda yang positif.

Perkara 3: Kerohanian
Hubungan kita dengan Allah boleh dipertingkatkan dengan meningkatkan amal ibadah, sembahyang di awal waktu dan sembahyang secara berjemaah.

Perkara 4: Hubungan
Tingkatkan tali silaturrahim dengan memberi makan pada jiran dan bersedekah kepada yang tidak berkemampuan.

Perkara 5: Kewangan
Jangan membazir apabila berbelanja di bulan ramadhan dan beli secara berpatutan.

Pada hari yang ketiga, perkongsian beliau diberi oleh video berikut:

No comments: