Klik di sini....

Wednesday, August 24, 2011

Majlis ilmu Prof Kamil

Alhamdulillah, semalam saya berkesempatan untuk menghadiri majlis ilmu yang disampaikan oleh Prof. Kamil. Jika sesiapa pernah membaca buku Travelog Haji - mengubah sempadan iman, pasti menyimpan impian untuk bertemu dengan penulisnya, iaitu Prof Kamil.


Saya adalah salah seorang peminat bukunya dan pembaca setia blognya. Terasa sangat bertuah bila dapat mendengar pengakuan lisan secara jujur tentang bagaimana dia mendapat hidayah untuk berubah dan belajar untuk mengaji Quran dan dipermudahkan untuk mendapat guru mengaji.

Baru saya tahu, insan yang selalu mendoakan di sebalik perubahan tersebut adalah isterinya sendiri, iaitu Puan Roza. Dan tentu sekali orang yang paling bahagia dengan perubahan itu adalah isteri dan anak-anaknya.

Selepas raya aidilfirtri, Prof Kamil sekeluarga akan berhijrah ke Madinah. Beliau sempat berpesan, "Andai kata hadirin sekalian berkunjung ke Madinah, singgahlah ke rumah saya. Walaupun rumah saya kecil sahaja, tetapi jiwa saya cukup besar untuk meneriman kehadiran tuan tuan dan puan puan". Satu undangan yang cukup iklas keluar dari mulut Prof Kamil.

Di usia 39 tahun, Prof Kamil dah mendapat jawatan Professor kerana dia sentiasa ingin melakukan yang terbaik dalam apa sahaja yang beliau lakukan. Beliau juga ada berkata, "Nilai PhD hanya setahun. Lepas setahun orang mula menilai kita dengan hasil pasca PhD. Berapa banyak hasil penyelidikan, berapa banyak yang diterbitkan, berapa ramai pelajar yang diselia. Jadi janganlah berbangga sangat dengan PhD yang diperolehi", sebagai memberi peringatan kepada mereka yang belum mempunyai PhD. Rupa-rupanya itu adalah pesan supervisornya seperti yang diceritakan di sini.

Insya Allah, saya akan cuba yang terbaik untuk mengingati pesan Prof terutama sekali dalam menghadapi enam cabaran hidup (Anak, Harta, Pangkat, Bencana, Ilmu dan Kuasa).

No comments: