Klik di sini....

Friday, May 8, 2015

Sorotan kajian yang kritis!

Ramai kawan-kawan yang sedang buat PhD yang terima teguran dari penyelia mengatakan bahawa cara penulisan literature review tidak cukup kritis. 

Penerangan dari Dr OT ni sangat menarik dan mudah untuk difahami. 

Nak tahu camner nak hasilkan literature review (LR) yang KRITIS? Jgn sebarang kritik... ntah2 kajian anda lagi hancuss !!

Baca, teliti dan SHARE ! Kalau tak larat nak baca.... gi buat kerja lain dulu..

Ini contoh ringkas satu paragraph .... yang lazim ditemui dalam tesis:

" Ali (2009) menyatakan ciri-ciri tertentu perlu diberikan perhatian dalam membangunkan aplikasi multimedia. Sementara itu Siti (2007) menyatakan ciri animasi perlu ada dalam persembahan multimedia yang bercorak interaktif. John (2008) pula menyatakan bahawa perisian multimedia memerlukan simulasi yang mudah difahami.

Kajian oleh Tan (2010) seterusnya mendapati koswer multimedia di sekolah tidak digunakan sepenuhnya oleh pelajar kerana masalah teknikal. Akhirnya Siti (2007) membuktikan dalam kajiannya bahawa multimedia lebih diminati oleh pelajar yang lemah berbanding dengan pelajar yang pandai"

La... tu macam meringkaskan kajian lepas jer....masing2 dgn terminologi masing2... jgn main cantum jer dalam satu paragraph... kritis tu bukan macam tu..

Abis?

Lom abis lagi. First, U kena baca, faham dan ANALISIS artikel2 tu dgn cari point yang conceptualnya sama dengan kajian U then perlu SYNTHESIS (combine) dalam ayat U sendiri, dgn idea, bahasa dan dalam konteks kajian sendiri ....

Katakan U analisis 5 artikel berikut dan dapati isi penting yang perlu di sintesis kerana isi tersebut berkaitan dengan ciri-ciri bahan multimedia yang u nak bangunkan...wpun kesemua artikel tersebut berbeza2 tajuk dan kontek tetapi bkaitan multimedia.

1. Ali (2009) - Perisian multimedia perlu memenuhi keperluan pelajar dengan berbagai stail pembelajaran

2. Siti (2007) - Animasi komputer berpotensi menghasilkan pengalaman pembelajaran yang menyeronokkan

3. Tan (2010) - Perisian komputer interaktif terkini dibina berdasarkan teori kognitif multimedia Mayer (2009)

4. Chee (2009) - Pembelajaran multimedia dibina berasaskan teori konstruktivis

5. John (2008) - Persekitaran 3D menyediakan peluang visualisasi, interaksi dan eksplorasi konsep abstrak seperti konsep sains

Mensintesis tu camner bro?

Mensintesis tu bermaksud menulis semula dgn ayat dan perkataan sendiri secara integrate konsep2 yang sama dari artikel yang U baca dan dengan cara itu juga akan menghasilkan LR yang konsisten dan koheren dgn kajian U sendiri dan seterusnya membawa pembaca memahami kaitannya dengan kajian lepas walaupun dalam konteks asal artikel, berbagai-bagai terminologi yang berlainan digunakan tetapi secara CONCEPTUALnya membawa MAKNA YG SAMA dgn kajian U.

Kalau U dah analisis dan sintesis... maka artikel2 yang ko rujuk tu tidak lagi dibincangkan secara terasing lagi tetapi disintesis dalam konteks kajian U... barulah dikatakan kritis dalam menulis LR....

Ingat, kritis bukan kritik spt yang difahami sebahagian PG sehingga terkeluar statement kajian X (2000) tidak buat ini... kajian Y(2001) tak buat itu... sedang mereka adalah expert yang published dalam high impact journals dan melalui proses review yg ketat... abis kajian U plak camner ? Ntah2 kajian u lagi hancuss... compare dgn kajian lepas tersebut !

Berikut contoh ayat dummy hasil sintesis kajian lepas, sesuai dengan kajian U yang berkaitan dengan pembinaan bahan multimedia bagi meningkatkan kefahaman pelajar:

"Pembinaan bahan multimedia telah menjadi satu keperluan dalam pendidikan sains. Walau bagaimanapun, keberkesanan bahan multimedia dalam meningkatkan kefahaman pelajar terus menjadi persoalan. Kajian lepas menyarankan perlunya bahan multimedia mempunyai ciri-ciri seperti persekitaran 3D (John, 2009), interaktif (Tan, 2010), memiliki unsur animasi (Siti, 2007) serta mengambilkira stail belajar pelajar yang pelbagai (Ali, 209). Aplikasi teori konstruktivis pula hendaklah menjadi asas pembinaan bahan multimedia (Chee, 2009) kerana penekanan kepada aspek kognitif dalam persembahan bahan multimedia telah dibuktikan keberkesanannya oleh teori multmedia Mayer (2009) dalam meningkatkan kefahaman pelajar.

Oleh itu, kajian ini akan memberi fokus kepada pembinaan bahan multimedia dengan ciri-ciri konstruktivis yang kemudiannya dibina dalam persekitaran 3D seperti saranan John (2009) yang menegaskan bahawa pembinaan bahan multimedia dengan persekitaran 3D berupaya menvisualisasikan konsep abstrak dalam pembelajaran, sekaligus memudahkan kefahaman pelajar"

Bila U baca ayat di atas, tak der ler macam U meringkaskan karangan atau spt membaca buku teks .... tapi pembaca seperti mendengar U berkata2 (author's voice... perghh)... siap dengan idea ko, diselit dengan penegasan ko sendiri dengan sokongan citation yang mantap....semua ditulis secara konsisten dalam konteks kajian sendiri ... iaitu menggunakan keyword yang sama wpun keyword tersebut LANSUNG TAK ADA dalam petikan artikel asal yang ko analisis sebelum ko sintesis !!

Kesimpulan:
Analisis (perlu pre-knowledge) + Synthesis (perlu creative) = Critical review

OT - mak ai....


Copy and paste dari Facebook Dr Othman Talib.