Klik di sini....

Tuesday, August 20, 2013

Perjalanan PhD

Sangat terkesan dengan status ni dari salah seorang rakan di DSG (Doctorate Support Group) @FB.

Jadi saya tahu, bukan saya seorang yang rasa demikian.
Rasa mencabarnya buat PhD.
Rasa susahnya buat PhD.

Sebelum buat PhD, saya suka tanya pengalaman kawan-kawan yang dah dapat PhD.
Macam macam cerita dan pengalaman yang saya dapat.
Ada kawan kata, PhD tu susah.
Ada kawan kata, lalui dulu. Baru tahu macam mana rasa PhD tu.
Ada kawan kata, hidup mati semula pun, dia takkan buat PhD jika diberi pilihan.

Banyak yang menggambarkan betapa mencabarnya buat PhD.
Bila berada di pertengahan perjalanan PhD ni, kadang-kadang saya selalu tanya diri sendiri - boleh ker nak habiskan PhD ni?
Nak tak nak, kena teruskan jugak.
Mesti positif and keep on moving.

Kadang-kadang, rasa sangat keseorangan.
Bila buntu, takde orang yang kita boleh rujuk.
Penyelia pula cuma boleh bagi moral support.
Yang nak kena selesaikan masalah terletak pada bahu kita 100%.
Masa tu rasa diri sangat terkontang-kanting.
Hanya pada Allah tempat mengadu semoga terus diberi kekuatan dan semangat untuk meneruskan perjuangan.
Doakan saya yer kawan-kawan.


7 comments:

cocochaneta said...

Salam, sy eta, sy mmg follow blog akk sbb nk kumpul semangat utk buat PhD januari next year:-) mcm2 perasaan ada sekarang ni. Nervous, excited, takut, bercampur. Semoga boleh dpt by manfaat dr akk:-)

cahayahidupku.blogspot.my said...

Teruskan usaha Nur...jgn mudah putus asa, bykn doa pd Allah... dulu akak masa sambung ijazah jer ada jugak nak berhenti sekerat jln, tapi en suami bg semangat suruh teruskan supaya bg cntoh yg baik kpd anak2, Memang mencabar bg akak dgn cuti bersalin lagi, pastu akak dpt twr menunaikan Haji akak pergi, org habis 4 tahun akak 5 tahun baru habis... ;)

Akak Doakan semoga Allah permudahkan urusan Nur Dan beroleh PHD dgn cemerlang ;)

Mama4hero said...

gud luck kak

nurbijen said...

Eta: Thanks follow sini... Selamat berjuang.... Insya Allah, kita berjuang sama-sama :)

Kak Yati: Thanks for the support and doa... terharu baca komen akak tu... saya pun selalu fikir macam tu... masing2 ada ujian masing2... Alhamdulillah, kita punyai keluarga yang sangat supportive and understanding... tu pun dah dikira nikmat dan anugerah :)

Fairus: Thanks :)

Hasrina said...

We are in the same boat. Walaupun saya tak kenal sis, saya pon berperasaan yg sama - terkontang canting keseorangan. All the best, sis. May Allah s.w.t ease our journey, Amiin...

nurbijen said...

Thanks Hasrina singgah sini dan tinggalkan komen....
Memang macam tu "rasa" bila buat PhD... Sekarang dah tak sabar nak habis PhD cepat2... Nak cepat2 balik M'sia :)

84kata.blogspot.com said...

Menarik artikel dikongsi..memang penat belajar ni tp berbaloi kan ..btw saya merupakan RA atau pembantu kajian.Jika ada perlukan bantuan utk penulisan jurnal/mencari jurnal,thesis writing SPSS dan sebagainya juga menulis untuk buku dan novel bolehla hubungi saya 0166371460.Mana tahu nak upah kan..boleh berbincang nt.