Klik di sini....

Thursday, May 2, 2013

Seni Ikhlas

1. Tidak menafikan hak - contoh: walaupun seorang isteri itu ikhlas berbakti kepada suaminya, tetapi ini tidak bermakna suami boleh mengabaikan hak2 (isteri dan sebaliknya).

2. Tidak menafikan kemanusiaan - contoh sekiranya kita jadi penjamin dengan ikhlas, tapi orang yang dijamin tidak pula boleh mengambil mudah hingga tergamak melihat kita diheret ke mahkamah.

3. Bukan langsung tak boleh bercakap/bercerita tentang kebaikan yang telah dilakukan selagi kita berniat agar dapat dicontohi oleh orang lain dan pada masa yg. sama mampu menjaga hati drp perasaan riak/ujub.

4. Bukan langsung tak boleh nak tunjuk - ini memudahkan orang melihat contoh (pelaksanaan). Pastikan juga hati mampu dijaga (spt no.3)

5. Bukan boleh menceritakan semua perkara - contohnya kesilapan masa lalu kita - contohnya kita pernah berbuat maksiat (tapi dah bertaubat). Tak perlulah dihebahkan kerana ini boleh menimbulkan perasaan negatif orang terhadap kita. Kalau ALLAH dah tutup keaiban kita, jangan pula kita hebahkan pada orang lain.

IKHLAS - sifat penentu amal kita diterima ALLAH. Juga sifat yang melemahkan syaitan utk. menggoda kita. Namun,

Jangan tertipu dengan ikhlas - amalkan 5 seni ikhlas di atas.

Semoga ALLAH memasukkan kita ke dalam golongan org2 yang ikhlas.

(Motivasi Pagi TV3 - 19.1.2013)...


Sama-sama kita amalkan seni ikhlas ni dalam kehidupan kita seharian. 

3 comments:

Mama4hero said...

Amin..marilah amalkan sifat ikhlas..

Fizah said...

harap selalu blh amalkan...ya Allah.. makam ikhlas ni tinggi sgt...smg sama2 kita istiqamah...=)

nurbijen said...

Fairus; Insya Allah...

Fizah: Amin... sama2 kita istiqamah :)