Klik di sini....

Thursday, April 4, 2013

Pening || Plane equation given 3 points

Dua tiga hari ni masih pening dengan programming. Salah satu ciri tak bagus menggunakan Mel script progamming adalah berkaitan pembolehubah. Pembolehubah yang kita guna sebelum akan tersimpan dalam memori selagi kita tak quit dari Maya.

Bayangkan bila kita buat pengiraan yang kita terlupa nak ubah semua pembolehubah yang berkaitan. Sepatutnya nilai tersebut masih lagi null dalam current programme tapi ia masih lagi boleh dilarikan  tanpa sebab ralat - sebab mel script hanya menggunakan nilai dari memori tadi. Bila program yang ditulis makin besar, tetiba baru kita perasan silap yang dibuat . Malangnya bila telah tersedar dari kesilapan tu, tika itu lah kita mula merasa pening untuk trace back semua sekali pemboleh ubah yang terlibat.

Ini lah yang saya sedang alami sekarang. dah la esok dah kena mengdapa penyelia. Huwaa, harapnya sempat la debug all the errors hari ni... Ya Allah, permudahkanlah urusanku....

Last but not least, saya tempek kalkulator ni supaya senang nak rujuk dan bandingkan jawapan. Sesiapa nak guna pun sangat dialu-alukan :)

No comments: