Klik di sini....

Tuesday, December 11, 2012

Texture in Autodesk Maya

Ingatkan bila dah dapat import texture dalam OBJ files melalui MTL, ia terus automatik boleh digunakan dalam Maya. Tapi kena setting secara manual juga dalam Maya. Sekali lagi gigih dapatkan bantuan En Google dan jumpa dengan pautan ini - Applying image Texture in Maya.

Ilmu baru yang saya belajar dan perlu ingat sampai bila-bila: Guna hot key 4, 5 dan 6. Walaupun nampak ringkas, tapi kesannya sangat signifikan bila bermain dengan rendering.

Hot key 4 is  Wireframe. 
Hot key 5 is Shaded All.
Hot key 6 is Fully rendered
 Maka dapatlah muka berserta dengan texture yang dikehendaki seperti berikut:

Langkah seterusnya kena pilih titik yang akan mewakili boundary curves. Pemilihan titik ini harus dilakukan secara berhati-hati agar the features of the face were preserved. Bahagian ini saya rasakan sangat mencabar sebab saya akan mula bermain dengan MEL script. Doakan kejayaan saya pembaca budiman :)

2 comments:

Sweetamieda. Blo said...

Wow,hebatnya! Knowledge ni mmg pelbagai bentuk.bestnya!good luck,nur!

nurbijen said...

Biasa2 aje la Ida... betul tu, tapi bila buat research kat sini lebih nampak application... matematik tu sgt luas :)