Klik di sini....

Sunday, September 11, 2011

tips PhD

Hari ni ada maljis sehari bersama jabatan sambutan hari raya UMT. So ada peluang untuk bersembang dengan rakan sekerja. Maklum aje la, kalau hari biasa agak susah nak jumpa apatah lagi bersembang sesama rakan sekerja.

Salah seorang rakan yang saya temui adalah Dr R yang baru pulang dari PhD. Saya mencungkil sedikit pengalaman beliau semasa menjalankan PhD. Beliau memberitahu bahawa part yang paling mencabar adalah menulis tesis.

Kata beliau, "Hidup mati balik pun, akak takkan tulis tesis PhD buat kali yang kedua." Huhuhu, agak tersentap juga bila mendengar pernyataan seperti ini. Tapi beliau dah laluinya. Tahun depan giliran saya pula. Nak tak nak, memang kena laluinya, kan?

Kemudian saya meminta pandangan Dr FN pula. Beliau dapat menghabiskan PhD dalam masa yang ditetepkan. Perkongsian Dr FN sangat menarik. Itu yang saya ingin coretkan pada hari ini. Sebagai pedoman di masa hadapan.

Tips pertama, mesti jumpa dengan supervisor (SV) setiap minggu. Ada progress ke, tiada progress ke, mesti jumpa SV sekurang-kurangnya seminggu sekali. Sekurang-kurangnya kita memaksa diri kita untuk mempunyai 'sesuatu' untuk dibincangkan dengan SV. Sekiranya ada masalah, boleh terus berbincang dengan SV.

Tips kedua, sentiasa menulis dari awal buat PhD supaya di akhir pengajian, kita cuma perlu compile sahaja apa yang telah ditulis. Bila tunggu akhir semester baru nak tulis, kemungkinan besar akan mengambil masa yang lama sebab kita mungkin dah lupa apa yang perlu ditulis!

Tips yang ketiga, jangan mengandung! Ini juga penting supaya kita boleh memberi tumpuan 100%.

Bagi saya ketiga-tiga tips di atas sangat berguna. Terima kasih kepada Dr FN atas perkongsian ini!

No comments: